روش های تقویت بدن در برابر سرماخوردگی چیست

روش های تقویت بدن در برابر سرماخوردگی چیست

سیستم ایمنی در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا نقش بسیار مهمی دارد، اما گاهی این سیستم ضعیف می‌شود و زمینه را برای بروز بیماری‌ها فراهم می‌کند همچنین محیط زندگی ما به طور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نیست بنابراین هر چه قدر هم که تلاش کنیم باز در معرض آلودگی و میکروب‌ها قرار داریم. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند. سرماخوردگی نوع خاصی از عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) می باشد که از آن به عنوان شایع ترین بیماری در انسان ها یاد می کنند. گرچه می توان سرماخوردگی را یک بیماری ساده و گذرا نامید، با این حال باید توجه داشت که گاهی این بیماری مقدمه ای است برای درگیری با سایر بیماریها است.

در اینجا به بیان برخی روش ها و مواد مناسب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت :

عدم مصرف غذاهای چرب و پر ادویه : غذاهای پرادویه و سرخ کردنی مصرف نکنید، مصرف غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه التهاب مخاط بینی، دهان و حلق که ناشی از واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس سرماخوردگی است را بدتر می کند و آسیب پذیری مخاط ها تشدیدمی شود. طعم تند فلفل مربوط به ماده ای به نام کپسایسین است که باعث بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامینها به سلولهای عفونی ، تقویت سم زدایی ،افزایش ترشحات مجرای بینی و کاهش گرفتگی آن شده وبه بهبود بیماری کمک مینماید. البته اگر دچار سرفه و سوزش گلو هستید،ازمصرف غذاهای تند و تیز و ترش پرهیز کنید.

مصرف سیر و پیاز : پژوهشگران انگلیسی می‌گویند که آلیسین، ماده موثر موجود در سیر و پیاز است که می‌تواند با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه کند و در نهایت، منجر به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن بشود. افرادی که عادت به مصرف بیش از ۶ حبه سیر خام در طول هفته دارند، ۳۰ درصد کمتر از سایرین به سرطان کولورکتال و ۵۰ درصد هم کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. به همین خاطر، توصیه می‌شود که حداقل روزی ۲ حبه سیر خام بخورید و این ماده غذایی را به تمام غذاهایتان هم اضافه بکنید.

مصرف مرکبات و سایر خوراکی های سرشار از ویتامین C : هرگاه اسم ویتامین C برده می شود، اولین و محبوب ترین چیزی که به ذهن همه می رسد مرکبات است. گذشته از مرکبات شما می توانید از سبزیجاتی با برگ های سبز تیره، فلفل قرمز، توت فرنگی، جوانه کلم بروکسل نیز استفاده کنید که سرشار از ویتامین C هستند. پزشکان متخصص می گویند که برخی از خوراکی ها از ویتامین C غنی هستند و افراد با وجود آنها دیگر نیازی به مصرف مکمل ها ندارند مگر اینکه پزشک شان به آنها توصیه کرده باشد. بنابراین به راحتی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید تا بدن تان دوز مناسبی از ویتامین C را دریافت کند و برای مبارزه با سرما خوردگی ایمن شود.

روغن ماهی : مطالعات نشان داده است که وجود اسیدهای آمینه امگا ۳ موجود در روغن ماهی، با احیای سلولهای دفاعی بدن، سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. روغن ماهی سرشار از ویتامین د و آ می باشد و از آنجاییکه کمبود ویتامین آ ( کنترل کننده عدم نفوذ ویروس در بدن) یکی از دلایل عمده ی ابتلا به آنفولانزا محسوب می شود، مصرف آن موجب مقاومت بدن در برابر این بیماری خواهد شد. با مشورت پزشک می توانید در مدت کوتاهی از نوعی ویتامین آ پادتن، استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف خارج از توصیه پزشک از این پادتن، اثرات سمی در بدن خواهد داشت.

داشتن تحرک مناسب : واکنش سیستم ایمنی بدن به ورزش کردن، تولید بیشتر سلول های خونی ای است که با حمله ی باکتری های متجاوز مقابله می کنند. هر چه بیشتر به طور منظم ورزش کنید، تغییرات بدن دوام بیشتری خواهد داشت. تحقیقی در امریکا نشان داد کسانی که ۵ یا ۶ روز در هفته ورزش می کنند، در مقایسه با کسانی که ورزش نمی کنند، ۵۰ درصد کمتر دچار سرماخوردگی و گلو درد می شوند.

مصرف قارچ : قارچ‌ها چند صد سال است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا فعالیت گلوبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهند. گلبول‌های سفید در این شرایط حالت تهاجمی‌تری به خود می‌گیرند و از این رو می‌توانند به پیشگیری از عفونت‌ها یا بهبودی سریع‌تر بیماری کمک می‌کنند. شما می‌توانید انواع مختلف قارچ‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

داشتن عادت‌های غذایی سالم : به طور کلی، افرادی که عادت دارند روزی ۱۰-۸ لیوان آب ساده بنوشند، روزی ۹-۶ وعده میوه و سبزی خام مصرف بکنند،‌ روزی ۵-۳ وعده شیر و لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند، تند تند غذا نخورند، غذا را پیش از بلعیدن به خوبی بجوند و بیشتر غذاهای خود را به صورت بخارپز مصرف کنند، سیستم ایمنی به مراتب قوی‌تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت و کمتر هم در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی، باکتریایی، میکروبی یا انگلی قرار می‌گیرند.

منبع و ماخذ : pishro-teb.com

پست بعدی

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم

چ اسفند 1 , 1397
تمرکز حواس داشتن و یا به عبارتی تمرکز قوی داشتن از الزامات یک ذهن توانمند است. اگر می‌خواهید که یک ذهن آرام داشته باشید و بتوانید در راستای اهداف و خواسته‌های خود قدم بردارید، باید تمرکز خود را تقویت کنید. تمرکز یکی از حالت های ذهن است و ذهن ابزاری […]

نویسندگان

پیشرو طب پرشیا

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است ، کلیه محصولات این شرکت دارای مجوز رسمی واردات از وزارت بهداشت با قابلیت استعلام میباشد .

دسته‌ها