چگونه تمرکز حواس داشته باشیم

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم

تمرکز حواس داشتن و یا به عبارتی تمرکز قوی داشتن از الزامات یک ذهن توانمند است. اگر می‌خواهید که یک ذهن آرام داشته باشید و بتوانید در راستای اهداف و خواسته‌های خود قدم بردارید، باید تمرکز خود را تقویت کنید. تمرکز یکی از حالت های ذهن است و ذهن ابزاری است در دست شما و میتوانید به هر نحو که بخواهید از آن استفاده کنید اختیار ذهن در دست شما است انسانی که کنترل ذهنش را بدست بگیرد میتواند در هر زمینهای به کامیابی برسد. ذهن متمرکز در هر فعالیتی که بکار گرفته شود خواهد درخشید، یک دانشجو یا دانش آموز با ذهن کنترل شده و متمرکز، دانشجو یا دانش آموز ممتازی خواهد بود. انسانی با ذهن کنترل شده و تمرکز خوب در هر کاری موفق و پیروز میشود. اگر چه حافظه خوب در زندگی روزمره یکی از عوامل قطعی موفقیت و پیشرفت میباشد، اما تمرکز و حافظه قوی برای اقشار خاص مثل دانشجویان و دانش آموزان، معلمین، محققین و اساتید و همه کسانی که در راه کسب علم و دانش گام بر میدارند اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند.

در اینجا به بیان برخی از روش های موثر در تمرکز حواس خواهیم پرداخت :

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان : این خوراکی‌ها می‌توانند در برابر افت شناختیِ وابسته به سن مثلا اختلال در حافظه، توجه و حل مسئله نقش محافظتی داشته باشند. برخی شواهد نشان می‌دهند که مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین C و ویتامین E می‌توانند از سرعت ایجاد افت شناختی بکاهند.

با انبوهی از تصمیمات چگونه تمرکز حواس داشته باشیم : یکی دیگر از مسایل مهم زندگی مترجمان آزادکار و همه آزادکارها مسئله تصمیم و تصمیم‌گیری بر سر این است. که چه کاری را به چه شکلی و در چه زمانی باید انجام داد. ین مسئله برای آزادکارها به نسبت افرادی که در سازمانی استخدام هستند، طبیعتا بسیار پررنگ‌تر است. چون آزادکارها خودشان رئیس و در عین حال کارمند خودشان هستند. برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید باید مدت زمانی را به تصمیم‌گیری اختصاص دهید. تمام فواید و ضررهای آن تصمیم را برای خود یادداشت کنید. به این فکر کنید که چنین تصمیمی چه تغییری در زندگی شما ایجاد خواهد کرد و اگر انجام ندهید چه اتفاقی خواهد افتاد. تصمیم‌تان را کاملاً بررسی کنید و سپس اقدام کنید. هیچ گاه خود را مدت‌ها درگیر یک تصمیم قرار ندهید.

جای ایده‌آل : این روش مخلوطی از تنفس و تجسم است. به آرامی نفس بکشید، هنگامی که هوا را به داخل شش‌ها می‌فرستید، یک محلی زیبا و آرام‌بخش را تصور کنید که به شما احساس آرامش، اعتماد، امنیت و خوشحالی می‌دهد. در حالی‌که آهسته هوا را خارج می‌کنید به تجسم این محل آرمانی ادامه دهید. این روش تجسم و تنفس را چندین دقیقه دنبال کنید. هدف از این روش خالی کردن هیجانات و ایجاد حالت ذهنی مثبت است.

موسیقی : هنگامی که ورزشکاران در حال انجام ورزش های شدید هستند، هدفون خود را بر روی گوش هایشان می گذارند و به موسیقی گوش فرا می دهند. این کار سبب می شود تا تمرکزشان افزایش یابد. آن ها غالبا به آهنگ هایی گوش می دهند که انگیزه شان را برای انجام بهتر تمرینات افزایش می دهد و حس برنده شدن را در آن ها تقویت می نماید. موسیقی، احساسات مختلف را در موقعیت های خاص به وجود می آورد و سبب ایجاد انگیزه و شهامت در فرد می شود. استفاده از آن برای افزایش تمرکز و آماده شدن برای انجام بهتر کارها می تواند بسیار موثر باشد.

فرصتی برای افكار مزاحم : در طول روز ، زمان ویژه ای را به فكر كردن درباره مسائلی كه به ذهن شما خطور می كنند و تمركزتان را به هم می زنند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت ۳۰/ ۴ تا ۵ بعد از ظهر زمانی است كه شما می توانید به این افكار بپردازید. هنگامی كه این افكار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور كرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد آورید كه زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید كه از ذهن شما خارج شوند. كسانی كه از این روش استفاده كرده اند، توانسته اند ۳۵ درصد از افكار مزاحم را در طول ۴ هفته در خود كاهش دهند. این تغییر بزرگی است.

محرک های احساسی را شناسایی کنید : اگر دوست ندارید بر اساس هیجانات و احساسات خود واکنش نشان بدهید و تمایل دارید همیشه متعادل و منطقی برخورد کنید، باید برای خود فهرستی از رویدادهای خاص را یادداشت کنید که باعث تحریک احساسات شما شده اند. سپس چند نفس عمیق بکشید و در حالی که آرام و ریلکس هستید، حدود ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و به واکنش های خود در رابطه با آن موضوع فکر کنید.

تعيين زمان و مکان : يکي از راه هاي برقراري تمرکز حواس اين است که مطالعه در آن ساعت از روز انجام گيرد که براي فرد مناسبتر است . اما تعيين مناسبترين زمان براي مطالعه کاري دشوار است و به عادات فردي بستگي دارد . برخي افراد عادت دارند تا نيمه هاي شب بيدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خيالي راحت و آسوده مطالعه کنند ؛ برخي ديگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بيدار شوند وبه مطالعه بپردازند.

منبع و ماخذ : pishro-teb.com

پست بعدی

مهمترین عوامل ایجاد آرتروز زانو چیست

چ اسفند 8 , 1397
فعالیت‌های بدنی روزانه،  گاه باعث می‌شوند مفاصل به‌طور مرتب در معرض ضربه قرار گیرند و این ضربه‌ها آسیب‌هایی به بافت غضروفی مفصل وارد می‌کنند. بدن تا جایی که می‌تواند این آسیب‌ها را ترمیم می‌کند. گاه شدت آسیب‌های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به دلایلی […]

نویسندگان

پیشرو طب پرشیا

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است ، کلیه محصولات این شرکت دارای مجوز رسمی واردات از وزارت بهداشت با قابلیت استعلام میباشد .

دسته‌ها